Ogólna charakterystyka prowadzonych studiów
Dynamika zmian zachodzących w oświacie, rozwijający się konkurencyjny rynek usług edukacyjnych sprawia, że istnieje potrzeba permanentnego unowocześnienia stylu i zasad zarządzania szkołą. Studia te przygotują menadżerów oświaty do samodzielnego, konkurencyjnego zarządzania instytucjami oświatowymi w nowej strukturze systemu edukacji oraz kształtują umiejętności praktycznego posługiwania się wiedzą menadżerską w pracy zawodowej.
Przygotowanie absolwentów
Absolwent kierunku „Zarządzanie w oświacie” zostanie wyposażony w kompleksową wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do sprawnego i twórczego zarządzania szkołą lub placówką oświatową z uwzględnieniem potrzeb wynikających z zasad reformy oświatowej i regionalnej polityki edukacyjnej. W wyniku kształcenia absolwent studiów m.in.:
- zdobędzie wiedzę o teoretycznych i praktycznych podstawach organizowania i zarządzania placówkami oświatowymi oraz ogólną wiedzę dotyczącą ekonomicznych, społecznych, historycznych i prawnych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju oświaty, sprawowania nadzoru pedagogicznego, prowadzenia ewaluacji i zarządzania zasobami ludzkimi,
- potrafić będzie skutecznie planować pracę placówek oświatowych, organizować współpracę ze środowiskiem lokalnym, planować ekonomiczne funkcjonowanie i pozyskiwać dodatkowe źródła finansowania placówki, skutecznie komunikować się z otoczeniem,
- posiadać będzie świadomość znaczenia wiedzy prawniczej, ekonomicznej i pedagogicznej dla organizowania pracy placówki oraz rozwijania właściwych więzi w środowisku, a także wartości etycznego działania.
Zdobyte wiadomości i umiejętności pozwolą absolwentom na właściwą organizację nadzoru, prowadzenia dokumentacji, sprawnego zarządzania, kształcenia umiejętności praktycznych.
Przyporządkowanie kierunku studiów do obszaru kształcenia oraz dziedzin i dyscyplin naukowych, do których odnoszą się efekty kształcenia
Program studiów podyplomowych wpisuje się w tematykę Zarządzania, które mieści się w obszarze nauk społecznych. Jest interdyscyplinarną dziedziną wiedzy wykazującą zależności i powiązania z innymi kierunkami tego obszaru. Wszystkie efekty kształcenia na studiach podyplomowych mieszczą się w zakresie obszarowych efektów kształcenia obszaru nauk społecznych.
Cel kształcenia
Celem studiów podyplomowych „Zarządzanie w oświacie” jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności niezbędne do zarządzania placówkami oświatowymi (prawo oświatowe, finansowe, administracyjne), skutecznego kierowania zespołem ludzkim, szczególnie w zakresie komunikacji społecznej, kierowania rozwojem szkoły, wspierania rozwoju zawodowego nauczycieli, promowania twórczych działań i rozwiązań w środowisku lokalnym. Ukończenie studiów będzie dla jego adresatów spełnieniem warunku formalnego, sformułowanego wobec tej grupy pracowników oświaty w myśl Rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz. U. z 2009 r. Nr 184, poz. 1436).
- Podstawy organizacji i zarządzania
- Prawo oświatowe. Prawo pracy. Karta Nauczyciela.
- Zarządzanie zasobami ludzkimi w oświacie
- Zarządzanie finansami w oświacie
- Kierowanie i administrowanie placówką oświatową
- Nadzór pedagogiczny i zarządzanie jakością w placówce oświatowej
- Marketing i promocja jednostki oświatowej
- Planowanie i organizacja pracy w placówkach oświatowych
- Technologie informacyjne w zarządzaniu oświatą
- Psychologia w kierowaniu placówką oświatową
- Ewaluacja w szkole
- Elementy psychologii zarządzania, negocjacje, mediacje
- Zarządzanie projektami i pozyskiwanie środków finansowych z UE
- Komunikacja interpersonalna
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym i mediami
- Etyka zawodu dyrektora
- Praktyki kierownicze